La pedagoga escolar com a directiva i el treball en equip

Partint de la base que un centre educatiu hauria de gaudir d'un lideratge compartit per afavorir la motivació i la bona gestió dels equips, el director o directora és aquella "líder" que treballa a través d'altres professionals per aconseguir els objectius de l'organització. Una directora ha de ser docent, perquè per ser una professional efectiva al capdavant del centre, has d'haver conegut i viscut com és aquest centre dins les classes.

La direcció d'un centre té les funcions de planificar, organitzar, dirigir i controlar, i s'encarrega de gestionar els equips del centre, prendre decisions de l'operativa, inspirar i transmetre emocions, crear una visió de valors, respondre els reptes del centre i ser un exemple d'intel·ligència emocional i coneixement, entre d'altres.

És interessant destacar com la cultura influeix en l'organització dels centres. Cada centre i cada unitat genera la seva pròpia cultura essencialment dinàmica. Aquesta cultura constitueix el marc bàsic tant per a l'adaptació com per al desenvolupament del sistema. Amb la cultura s'intercanvien i es negocien els significats entre els membres de l'organització i aquests seran els que impulsin o inhibeixin determinades conductes al centre.


L'organigrama del centre és la representació gràfica de l'estructura organitzativa i ens ofereix una visió immediata de les relacions formals, els llocs de treball i unitats existents i l'articulació de les funcions.

La següent imatge és l'organigrama d'un institut públic:



Amb els organigrames s'exemplifica encara més la necessitat del treball en equip entre el professorat. Un treball en equip basat en la interdependència positiva, l'exigibilitat personal, la interacció positiva cara a cara i el desenvolupament de les habilitats interpersonals i grups i de l'autoanàlisi del grup.









Comentaris

Entrades populars