Atenció a la diversitat, un sistema inclusiu

L'any 2005, el professor Mel Ainscow va deixar constància de que era la inclusió per ell amb aquesta frase: "La inclusió és un procés sense fi que cerca maneres més eficaces de respondre a la diversitat present de l’alumnat". 

La inclusió se centra en la identificació i eliminació de barreres. En conseqüència, suposa la recopilació i avaluació d'informació de fonts molt diverses a fi de planificar millores en polítiques i pràctiques inclusives.

L’atenció educativa a tots els alumnes ha d’impregnar la cultura del centre i ha de tenir en compte una perspectiva transversal, que parteix d’un currículum per a tots i d’un projecte educatiu de centre que planifica unes estratègies metodològiques i organitzatives que garanteixen la participació i l’aprenentatge de tots els alumnes i, una perspectiva longitudinal, que preveu tot el recorregut pel sistema educatiu i que garanteix la coherència entre totes les etapes, des de l’educació infantil fins a l’educació postobligatòria, a fi de possibilitar l’assoliment d’una vida de qualitat i uns resultats personals valuosos. 

Parlar d’una escola per a tothom implica concretar els principis següents:
  • El reconeixement de la diversitat com un fet universal. 
  • El sistema inclusiu com l’única mirada possible per donar resposta a tots els alumnes. 
  • La personalització de l’aprenentatge perquè cada alumne pugui desenvolupar al màxim les seves potencialitats. 
  • L’equitat i la igualtat d’oportunitats com a dret de tots els alumnes a rebre una educació integral i amb expectatives d’èxit. 
  • La participació i la coresponsabilitat per construir un projecte comú a partir del diàleg, la comunicació i el respecte. 
  • La formació del professorat per promocionar oportunitats de creixement col·lectiu i per desenvolupar projectes educatius compartits.

L'enfocament d'una escola per assolir el valor de la inclusió ha d'estar basada en tres dimensions:
  • La cultura, per poder formar-se en base a les creences, els valors i les conviccions de la comunitat educativa. Cultures inclusives.
  • La política, elaborar una correcta organització fidel a la cultura. Polítiques inclusives.
  • La pràctica, per treballar el desenvolupament i planificar activitats d’aprenentatge. Pràctiques inclusives.
Els projectes educatius per tot l'alumnat han de ser els encarregats d'oferir suports i mesures universals, addicionals i intensius per adaptar l'escola a l'alumne, i no l'alumne al sistema.
El sistema inclusiu promou l’atenció educativa a tots els alumnes; amb aquest objectiu, l’article 81 de la Llei d’educació estableix que els projectes educatius dels centres han de considerar els elements curriculars, metodològics i organitzatius per a la participació de tots els alumnes en els entorns escolars ordinaris, independentment de llurs condicions i capacitats.





El pla individualitzat (PI)una eina funcional, àgil i útil, és un document que recull les reflexions i la presa de decisions dels equips docents (amb la col·laboració de la família) sobre la planificació de mesures, actuacions i suports per donar resposta a situacions singulars i complexes de determinats alumnes. S’adreça a aquells alumnes per als quals es considera que les mesures universals són insuficients per assolir les competències bàsiques de l’etapa i els cal qualsevol de les mesures intensives. Excepcionalment, també necessiten un pla individualitzat aquells alumnes que per assolir les competències bàsiques requereixin mesures addicionals.




L'escolarització tracta dels principis generals del Servei d’Educació de Catalunya, de la regulació i supervisió del procés d’accés a llocs escolars, de la coresponsabilització de tots els centres en l’escolarització dels alumnes i de l’escolarització i garanties de gratuïtat. El Servei d’Educació de Catalunya està conformat pels centres públics i pels centres privats sostinguts amb fons públics i que garanteix a totes les persones l’accés a una educació de qualitat i en condicions d’igualtat en els ensenyaments obligatoris i en els declarats gratuïts.

Tots els alumnes s’escolaritzen prioritàriament en centres ordinaris i d’acord amb el procés d’admissió establert. L’escolarització comença i finalitza en les edats fixades amb caràcter general per la normativa vigent. L’escolarització dels alumnes amb necessitats educatives especials requereix un dictamen d’escolarització de caràcter personal de l’EAP que orientarà la planificació de recursos associats a l’escolarització de l’alumne.

 

Comentaris

Entrades populars