Glossari pedagògic + Sigles tècniques

 Al llarg d'aquestes últimes classes hem estat tractant l'orientació pedagògica. L’orientació educativa posa l’accent en el valor que té la mirada del professional per a l’acompanyament personal de l’alumnat en el seu procés d’escolarització. Orientar el jove vol dir reconèixer i prioritzar la seva diversitat concreta, distingir-la de les altres diversitats de les seves companyes i companys i facilitar amb un bon acompanyament uns rendiments acadèmics d’èxit.

La ciència de l'educació també té conceptes tècnics que cal tenir en compte per parlar correctament sobre aquest àmbit. A continuació us deixo un glossari amb els conceptes bàsics que hem anat veient i un seguit de les sigles tècniques d'orientació educativa més importants:

Glossari

  • Orientació educativa; L’orientació educativa comprèn les accions de centre que promouen l’acompanyament personalitzat de l’alumne. Consisteix en el conjunt d’actuacions educatives del centre i dels equips docents programades, sistematitzades i avaluades en el marc de la programació general anual de centre per promoure en l’alumne l’assoliment de les competències i l’acompanyament personalitzat al llarg de la seva escolarització.L’orientació educativa s’adreça a tots els alumnes, és responsabilitat de tot el professorat i inclou l’atenció a la diversitat, l’acció tutorial i l’orientació acadèmica i professional.
  • Acció tutorial; L’acció tutorial és el conjunt d’accions educatives que contribueixen, en col·laboració amb les famílies, a l’assoliment de les competències curriculars transversals que consoliden una formació global de l’alumne i són necessàries per poder desenvolupar el seu projecte personal, acadèmic i professional. L’acció tutorial és responsabilitat del conjunt del professorat.
  • Acollida; Procés planificat de rebuda de l’alumnat al servei de l’enfortiment de les transicions educatives i la continuïtat formativa. És un puntal de la funció orientadora, s’inicia abans de la inscripció en un centre educatiu i continua a l’inici del procés d’escolarització.
  • Competència; La competència és l’objectiu d’aprenentatge que, a partir d’una selecció de continguts, promou en l’alumne la seva capacitat d’aplicar coneixements, habilitats, actituds i valors de forma transversal en contextos i situacions noves i complexes. El treball per competències promou l’equilibri entre els quatre grans pilars de l’aprenentatge: el saber, amb el saber fer, amb el saber ser i amb el saber estar o viure junts.
  • Consell Orientador; És un document que aporta una orientació específica en relació a l‘itinerari formatiu i o professionalitzador de l’alumne fonamentada en la informació del registre o full de seguiment acadèmic que es va omplint al llarg dels nivells. Aquest consell l’emet l’equip docent i el rep l’alumne i la seva família, o els tutors legals, al finalitzar l’etapa.
  • Pla de suport individualitzat; Document que recull les valoracions i la presa de decisions dels equips docents -amb la participació de l’alumne i de la família-, sobre la planificació de mesures, actuacions i suports per donar resposta a situacions singulars de determinats alumnes en tots els contextos en què es desenvolupa el projecte educatiu. El pla de suport individualitzat (Pi) ha de ser una eina àgil i funcional.
  • Unitat didàctica; Conjunt d’activitats d’ensenyament, d’aprenentatge i d’avaluació ordenades, estructurades i articulades per a la consecució d’uns objectius educatius, i més específicament per a l’assoliment de les competències.
  • Unitat formativa; La unitat formativa és una agrupació de resultats d’aprenentatge i continguts d’un mòdul professional, relacionada generalment amb unes activitats de treball i alhora amb coherència didàctica per a l’aprenentatge.
  • Model competencial orientador; És el model pedagògic orientat a promoure l’aprenentatge de l’alumne. Es basa en els quatre criteris de l’orientació educativa : Significativitat, Comunicació, Acció i Projecció que es concreten amb uns indicadors. És un model que requereix el treball en equip de tots els docents del centre.

Sigles

  • CAD: Comissió d’Atenció a la Diversitat. És un espai pedagògic de trobada entre els diferents representants del centre per ajustar i concretar l'aprenentatge i l’acompanyament dels alumnes. L'ha presideix el director o directora o un altre membre de l'equip directiu.
  • CRP: Centre de Recursos Pedagògics. Són equips que donen suport a l'activitat pedagògica dels centres i a la tasca docent dels professors, especialment, en temes de formació permanent, de recursos pedagògics i de dinamització de projectes de centre i de la zona.
  • CSMIJ: Centre de salut mental infantil i juvenil. És un centre que ofereix orientació, diagnòstic, tractament i seguiment a tots els infants i adolescents de fins a 18 anys que pateixin algun trastorn mental.
  • EAP: Equip d’Assessorament Psicopedagògic. És un equip extern als centres educatius que dona suport als professors i als centres educatius en la resposta a la diversitat dels alumnes i en relació als alumnes que presenten necessitats educatives especials, així com a les seves famílies.
  • PAT: Pla d’acció tutorial. És el document que recull el conjunt d’actuacions d’acció tutorial impulsades pels equips de centre. Aquestes actuacions contribueixen a l’assoliment de les competències curriculars transversals que consoliden una formació global de l’alumne i són necessàries per poder desenvolupar el seu projecte personal, acadèmic i professional.
  • PDC: Programes de Diversificació Curricular. Són programes que tenen com a finalitat afavorir l'alumnat que ho requereixi, perquè pugui assolir els objectius i les competències bàsiques de l'etapa i obtenir el títol de graduat en educació secundària obligatòria, mitjançant una organització de continguts i matèries del currículum diferent a l'establerta amb caràcter general i, una metodologia específica i personalitzada.
  • PI: Pla Individualitzat. És una eina per a la planificació de mesures, actuacions i suports per donar resposta a situacions singulars i complexes de determinats alumnes perquè puguin aprendre i participar en la vida del centre educatiu.
  • PIM: Programa Intensiu de Millora. És una de les mesures que formen part del pla d’Ofensiva de país a favor de l’èxit escolar que impulsa el Departament d’Ensenyament a fi de donar resposta a les necessitats individuals d’aprenentatge de tots els alumnes per assolir l’èxit en finalitzar l’etapa d’educació secundària obligatòria.
  • El programa permet prioritzar l’atenció a la diversitat de l’alumnat que accedeix al primer curs de l’educació secundària obligatòria sense haver assolit completament les competències bàsiques de l’educació primària, en especial pel que fa a la competència comunicativa en llengua catalana i castellana, i a la competència matemàtica.
  • SIEI: Suport intensiu a l’educació inclusiva.
  • USEE: Unitats de Suport a l’Educació Especial. Són unitats de recursos (professors i educadors) que s’afegeixen als ja existents als centres ordinaris i a les diverses formes de gestió de la diversitat dels alumnes, desenvolupades pels centres educatius. Donen suport a la participació dels alumnes amb discapacitat en els entorns escolars ordinaris.







Comentaris

Entrades populars