L'anàlisi DAFO del sistema educatiu

La forma DAFO ve de l’anglès SWOT, i correspon a les inicials dels mots debilitats (weaks), amenaces (threats), fortaleses (strengths) i oportunitats (opportunities).

Es tracta d'un procés per mitjà del qual es determina el conjunt d’amenaces i oportunitats que l’entorn presenta per un projecte o un negoci (anàlisi externa), i també els seus punts forts i dèbils (anàlisi interna), de manera que la direcció pugui fer el diagnòstic i avaluació de la seva posició competitiva i la formulació d’una estratègia, un cop definides les finalitats o missions i objectius de l’empresa.

Durant l'última sessió vam formular diferents DAFO's del sistema educatiu de Catalunya. Aquestes són algunes de les idees:




Anàlisi intern

Anàlisi extern

Punts forts

Fortaleses

  • Poder crear un itinerari més individualitzat per mitjà de les optatives
  • Les aules d'acollida, posades en bona pràctica
  • L'accés a l'escola pública de qualitat i gratuïta
  • La riquesa i diversitat cultural dels centres
  • La importància del treball cooperatiu
  • Activitats cultural dins el currículum.

Oportunitats

  • El suport de les activitats de lleure i les extraescolars
  • Les beques
  • Les Associacions de Famílies dels Alumnes
  • La col·laboració entre escoles i centres educatius
  • Les xerrades orientatives i els espais de la formació i l'ocupació juvenil (ExpoJove, Saló de l'Ensenyament...)

Punts dèbils

Debilitats

  • Basar l'assoliment de l'aprenentatge en aprovar exàmens
  • La separació de cursos per edats i no per capacitats
  • Les grans ràtios d'alumnes per cada classe.
  • Mancances en l'atenció de la salut mental dels alumnes
  • Els deures a casa

Amenaces

  • Fenòmens naturals que poden aturar el correcte accés a l'educació
  • La relació entre la política i l'educació. Reformes educatives que poden atemptar contra drets fonamentals
  • Les desigualtats socials que afavoreixen l'abandonament prematur dels estudis i el fracàs escolar
  • La lluita entre l'escola pública i l'escola privada. La competitivitat entre les escoles 
  • La precarietat i la falta d'inversió econòmica.

Comentaris

Entrades populars