La docència i el seu gran paper
Ser docent consisteix, en una primera conceptualització, a fer classes a un alumnat. Oferir i impartir un aprenentatge durant un cert temps i cap a unes certes persones.
No obstant això, fer classes no és tan senzill com sona, ja que aquestes s'adeqüen dins unes dimensions. La dimensió social és la que té en compte els participants, la dimensió cognitiva és la que es basa en el currículum educatiu i la dimensió pedagògica la que respecta una metodologia determinada. La correcta connexió i el bon desenvolupament d'aquestes dimensions interrelacionades entres elles, afavoreix un bon clima d'aula, l'aprenentatge i els suports educatius.
Quan parlem dels participants ens referim als tres agents que actuen durant l'aprenentatge: l'estudiant, el grup i el docent. La seqüència, els recursos i el temps-espai són els elements que regeixen la metodologia, i el currículum és constituït pels objectius, els continguts i les activitats.
La docència és una professió que acaba adquirint diferents qualificacions. El docent és un creador d'experiències educatives, un mediador de conflictes, un dinamitzador de grup, un membre d'una comunitat, un especialista d'una matèria, un facilitador de continguts, un artista, un investigador...I treballa amb l'objectiu d'oferir un aprenentatge competencial basat en la transferibilitat, la productivitat, la funcionalitat i la significativitat. Aprenentatges adequats a la quotidianitat, no repetitius, flexibles i duradors.
Les competències docents
- Transversal (llengües, TIC, interculturalitat i inclusió)
- Interpersonal
- Pedagògica
- Experta en la matèria impartida i en els mètodes d'ensenyament
- Organitzativa
- Per treballar en grup
- Per cooperar amb l'entorn de l'escola
- Per a la reflexió i el desenvolupament
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada